Mάριετ Ρίσενμπεκ: “Το Φεστιβάλ Βερολίνου είναι τόσο διαφορετικό”

Αγαπάμε την Μπερλινάλε στο MOVE IT και το αποδεικνύουμε κάθε χρόνο. Έτσι και φέτος θα βρεθούμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου για 13η χρονιά, ανυπομονώντας για κάθε νέο που θα ακούσουμε να συμβαίνει. Ένα επιτυχημένο κινηματογραφικό φεστιβάλ δεν μπορεί ποτέ να υλοποιηθεί χωρίς να εργαστούν πολλά άτομα σε αυτό. Το στίγμα βέβαια και την σφραγίδα την δίνει η καλλιτεχνική διεύθυνση, την οποία πλέον έχει η Mariëtte Rissenbeek, η οποία παραχώρησε συνέντευξη στο Letters to Barbara και στον ελληνικής καταγωγής George Pavlopoulos. Γεννημένη στην  Ολλανδία, ξεκίνησε την κινηματογραφική της σταδιοδρομία σε εταιρείες διανομής το 1986, μετακινήθηκε στις εταιρείες παραγωγής ως παραγωγός και η ίδια το 1995, δημιούργησε την δική της εταιρεία  στο Αμβούργο το 1998, ενώ πλέον βρίσκεται σε αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα αλλά και απαιτητική θέση. Ακολουθούν αποσπάσματα από την συνέντευξη που παραχώρησε.

Ξέρω ότι πέρασες το μεγαλύτερο μέρος της επαγγελματικής σου ζωής στον κινηματογράφο. Υπήρξε κάποια καμπή στη ζωή σου όταν αποφάσισες να ασχοληθείς με το σινεμά;

Έχω σπουδάσει γερμανική γλώσσα και λογοτεχνία και αφού τελείωσα τις σπουδές μου, ξεκίνησα να εργάζομαι σε διαφημιστικό γραφείο στο Βερολίνο. Το πρακτορείο έκανε κάποια δουλειά για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και μόνο τότε συνειδητοποίησα ότι μπορείς να εργαστείς πραγματικά στον κινηματογράφο. Όταν παρατήρησα μια αγγελία εργασίας για μια γερμανική εταιρεία διανομής, αποφάσισα να κάνω αίτηση για τη δουλειά, καθώς με ενδιέφερε η ιδέα να δουλέψω στον κινηματογράφο.

Δεν το μετάνιωσα ποτέ.

Πηγαίνεις ακόμα σινεμά στον ελεύθερο χρόνο σου ή σου φαίνεται σαν δουλειά και συνήθως το αποφεύγεις;

Σίγουρα πηγαίνω σινεμά, ναι. Μου αρέσει να παρακολουθώ ταινίες, απολαμβάνω την εμπειρία να εστιάζω πραγματικά στην οθόνη, στην ταινία και να βουτάω σε έναν άλλο κόσμο.

Πώς σας κάνει να νιώθετε για το μέλλον του κινηματογράφου η άνοδος πλατφορμών όπως το Netflix; Θέλω να πω, πιστεύετε ότι οι πλατφόρμες κατ’ απαίτηση θα υπαγορεύουν με κάποιο τρόπο τα θέματα, τις τεχνικές κινηματογράφησης και την αισθητική των ταινιών στο μέλλον;

Οι πλατφόρμες έχουν μεγάλη εμβέλεια και προσφέρουν μια εύκολη επιλογή παρακολούθησης περιεχομένου. Μπορείτε να το παρακολουθήσετε παντού – και σε κάθε είδους συσκευή. Η αισθητική και η δραματουργία ενδέχεται να αλλάξουν, προσαρμόζοντας τη μορφή… Δεν ανησυχώ πολύ ότι οι κινηματογραφικές ταινίες θα εξαφανιστούν. Ο κινηματογράφος επέζησε από την τηλεόραση και δεν προσαρμόστηκε ούτε ο ίδιος.

Τώρα, θέλω να φανταστείτε ότι πρόκειται να μπείτε σε έναν κινηματογράφο χωρίς να ξέρετε τι εμφανίζεται. Επιπλέον, είστε ο μόνος θεατής. Από τα βάθη της καρδιάς σας, ποια ταινία (ή ταινίες) θα θέλατε να παρακολουθήσετε;

Η ταινία που θέλω να δω μπορεί να αλλάζει, φυσικά, ανάλογα με το τι υπάρχει γενικά. Θα ήθελα να ξαναδώ το Duel (Στίβεν Σπίλμπεργκ), μια ταινία που μου άρεσε πολύ όταν κυκλοφόρησε. Επίσης, θα ήθελα να δω ξανά το Thelma & Louise. Μπορώ πολύ εύκολα να φανταστώ να τα βλέπω μόνη μου σε μια αίθουσα!

Από το 2019 είστε διευθύντρια της Berlinale. Ωστόσο, αυτή η φρικτή πανδημία ήταν πρόκληση για το φεστιβάλ και το μέλλον του. Τι περιμένετε από το φετινό φεστιβάλ όσον αφορά τη συμμετοχή, τόσο για το κοινό όσο και για τους επαγγελματίες;

Από ό,τι ακούμε, οι επαγγελματίες είναι πολύ πρόθυμοι να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ. Ανυπομονούν για μια προσωπική εκδήλωση με συναντήσεις, τυχαίες συναντήσεις, έμπνευση ακούγοντας άλλα άτομα ή παρακολουθώντας ταινίες μαζί με το κοινό. Είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε μια πολύ ζωντανή Μπερλινάλε.

Δεδομένου ότι είστε η επικεφαλής του φεστιβάλ, βάζω στοίχημα ότι θα γνωρίσετε πολλούς ηθοποιούς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Αν μπορούσατε να δειπνήσετε με έναν από αυτούς, ποιον θα επιλέγατε και γιατί;

Θα ήταν πραγματικά συναρπαστικό να δειπνήσουμε με τη Sigourney Weaver! Λατρεύω τη δουλειά της γενικά, έχει κάνει τόσα πολλά διαφορετικά πράγματα, είναι έξυπνη και έχει ξεχωριστή προσωπικότητα.

Η Berlinale είναι γνωστή για τη θέση της σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων: ανθρώπινα δικαιώματα, πολιτική καταπίεση, κ.λπ. Είναι αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητας του φεστιβάλ. Αλλά αυτό το γεγονός αναστάτωσε ποτέ χορηγούς ή επαγγελματίες του κλάδου;

Πολλοί χορηγοί θέλουν να είναι μέρος του φεστιβάλ ακριβώς για αυτούς τους λόγους. Η εντύπωσή μου είναι ότι επαγγελματίες του κλάδου παρακολουθούν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου επειδή είναι τόσο διαφορετικό και τόσο συγκεκριμένο από πολλές απόψεις. Δεν πρόκειται μόνο για την αίγλη, αλλά και για την πραγματικότητα.

Ποιες είναι οι καλύτερες συμβουλές σας για την Μπερλινάλε για κάποιον που έρχεται για πρώτη φορά στο φεστιβάλ;

Μην πνίγεσαι. Ξεκίνα σιγά σιγά. Συνδεθείτε με άλλους συμμετέχοντες που γνωρίζετε ήδη. Μιλήστε με άλλους θεατές όταν παρακολουθείτε μια ταινία στον κινηματογράφο. Και δοκιμάστε μερικά από τα ωραία εστιατόρια που έχει να προσφέρει το Βερολίνο!

Ξέρω ότι σας αρέσουν τα ταξίδια. Υπάρχει κάποιο μέρος που ονειρεύεστε όταν αισθάνεστε άγχος; Θέλω να πω, ένα μέρος που αγαπάτε τόσο πολύ που θα θέλατε να μπορούσατε να τηλεμεταφέρεστε όταν όλα γύρω σας είναι υπερβολικά;

Μου αρέσει να οδηγώ στην Πορτογαλία. Έχω πάει εκεί περίπου 10 φορές, έχω νοικιάσει ένα αυτοκίνητο και ανακάλυψα μικρές πόλεις, χωριά και απόλαυσα το τοπίο. Σκέφτομαι την ηλιόλουστη Πορτογαλία όταν το άγχος της Μπερλινάλε γίνεται πολύ σφιχτό.

Ποια μέρη έχεις επισκεφτεί στην Ελλάδα; Φαντάζομαι ότι έχεις πάει στην Ελλάδα, σωστά;

Με χαρά να πω ότι επισκέφτηκα την Κρήτη σε ένα ταξίδι πεζοπορίας. Κάποια στιγμή σχεδίασα ένα ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, αλλά τελικά δεν τα κατάφερα. Έχω ακόμα αρκετά πράγματα να ανακαλύψω στην Ελλάδα!

Το 73ο Φεστιβάλ Βερολίνου θα διεξαχθεί 16-26 Φεβρουαρίου 2023.

About the Author

Σχετικά άρθρα