Καπετάν Μιχάλης στο θέατρο Αλκμήνη.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΄Η ΘΑΝΑΤΟΣ
Στο αγαπημένο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ είδαμε το έργο του Νίκου Καζαντζάκη σε διασκευή Κωνσταντίνας Νικολαϊδη και Μανώλη Ιωνά και σκηνοθεσία του δεύτερου.
Είμαι μαθήτρια της Καζαντζάκειας σχολής από 12 χρονών όταν ένας θείος μου σαν δώρο γενεθλίων, μου χάρισε τους ΑΔΕΛΦΟΦΑΔΕΣ..Από τότε διάβασα ολόκληρο τον Καζαντζάκη ξανά και ξανά, βούτηξα και ξαναβούτηξα μέσα στα αγριεμένα μαγικά νερά του κι αυτό δεν θα τελειώσει ποτέ.
”Οι δοκιμασίες του αγώνα για τη λευτεριά, συνοδεύονται από τη δύναμη του ανθρώπου να τις ξεπερνά γιατί ξέρει να ζητά το αδύνατο και νάναι σίγουρος πως θα το φτάσει.Ξέρει πως αν δεν λιγοψυχίσει ακούγοντας τη λογική, μα πορευτεί με πίστη και με πείσμα κυνηγήσει το αδύνατο, τότε θα γίνει το θάμα που ποτέ ο αφτέρουγος κοινός νους δεν θα μπορούσε να μαντέψει.Το αδύνατο γίνεται δυνατό, αυτό είναι το μυστικό της Ελλάδας.Σαν το πουλί του παραμυθιού, καίγεται, γίνεται στάχτη κι απ’ τη στάχτη ξεπετιέται ανανιωμένο.
Σ’ αυτή την παράσταση-μυσταγωγία που δημιούργησε ο Μανώλης Ιωνάς, οι ηθοποιοί αφηγούνται την ιστορία και περιγράφουν την ανδρεία του καπετάν Μιχάλη και την αδελφοσύνη με την οποία έζησαν Έλληνες και Τούρκοι για αιώνες Οι ηθοποιοί σχηματίζουν χορό εν είδει αρχαίου δράματος [εξαιρετική η κίνηση και η χορογραφία της Ρούλας Κουτρουμπέλη και εκεί μέσα στη θεατρική αίθουσα μας μυούν στην ελευθερία και την ελληνική ψυχή που κατά την ταπεινή μου άποψη έχει μισοξεχαστεί. Σ’ αυτή τη μύηση συναινούν οι υποβλητικοί φωτισμοί του Μανώλη Μπράτση, τα αναμμένα κεριά και η μουσική της Βενετσάνου, δημιουργώντας ένα κλίμα που σε αιχμαλωτίζει.
Ο καπετάν Μιχάλης έζησε στην Κρήτη, μα θα μπορούσε να είναι παντού.Ο αντίπαλος ήταν ο Τούρκος, μα θα μπορούσε να είναι [όπως και ήταν κατά καιρούς], ο καθένας. Ελ σημαίνει φως. Και η μάχη είναι μία ανά τους αιώνες.Του φωτός με το σκότος. Αυτό είναι για μένα το μήνυμα του Νίκου Καζαντζάκη που έρχεται επίκαιρο σε μας. Το σκοτάδι παίρνει πολλά ονόματα μα είναι πάντα το ίδιο. Για τον καπετάν Μιχάλη έχει δύο όψεις.Τη σκλαβιά του λαού του και την Εμινέ χανούμ. Παλεύει και με τις δυο, στοιχειώνεται από τις πεθυμιές του.
”Βγάζουν τα όνειρα κεντρί κι ο ύπνος δεν τα θέλει.”
Αυτό το σύμβολο του αγωνιζόμενου ανθρώπου φωνάζει μέσα από τα βάθη των αιώνων σε μας τους σύγχρονους να ξεφύγουμε από την καλοστημένη παγίδα της ασφάλειας και να αναθεωρήσουμε τι σημαίνει ελευθερία.
”Άμα λευτερωθεί η Κρήτη, θα λευτερωθεί κι εμένα η καρδιά μου.”
Ο Θανάσης Κουρλαμπάς στο ρόλο του καπετάν Μιχάλη είναι συγκλονιστικός. Θεόρατος σαν μυθικός ήρωας, με τα πόδια του να πατούν στη γη και τη ματιά του να ατενίζει το όραμα μιας λεύτερης πατρίδας. Μας χάρισε μεγάλες συγκινήσεις, μας ψήλωσε κι εμάς, μας μύησε στην ανδρεία, θυμίζοντάς μας ποιος είναι ο πραγματικός στόχος.Σίγουρα είναι ένας από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του και…..να τολμήσω να το πω; Σε κάποιες ερμηνευτικές του στιγμές μου θύμισε τον μεγάλο μας Αλέξη Μινωτή.
Ταξιδευτική η μουσική της Νένας Βενετσάνου, γεμάτη ανατολίτικους ήχους, γεμάτη χρώματα μνήμες κι αρώματα από τις χαμένες πατρίδες.
Η αέρινη φιγούρα της Ειρήνης Παπαδημάτου, δίνει πολύ επιτυχημένα τη ”διπολική” προσωπικότητα της Εμινέ χανούμ. Παραπαίοντας ανάμεσα στην ερωτική γυναίκα και στο πονηρό θηλυκό η Εμινέ της, είναι δυστυχισμένη μέσα στην αμφιθυμία της κι αφήνεται να οδηγηθεί στη συνάντηση με την σκληρή της μοίρα. Ωραία ερμηνευτική παρουσία η Παπαδημάτου με αισθησιακές χορευτικές κινήσεις, μπήκε στη ψυχολογία της Εμινέ και μας την παρέδωσε αυτούσια.
Εξαιρετικές ερμηνείες απ’ όλους τους ηθοποιούς με τον ένα να είναι καλύτερος απ’ τον άλλο.
Ο Περικλής Λιανός εκφραστικός και καλοσυνάτα σεβάσμιος Μητροπολίτης, με λυρική την ερμηνεία του ως αφηγητής.
Η Ελένη Φίλιππα ως γυναίκα του καπετάν Μιχάλη, αισθαντική, πολύ εκφραστική, κάποιες φορές τραγική, με βαθειά φωνή και ποιητική αφήγηση.
Ο Κωνσταντίνος Μουταφτσής στο ρόλο του Πασά, δυναμικός και μπρουτάλ μας γοήτεψε κι ο Δημήτρης Κανέλλος σαν Νουρήμπεης δημιουργεί μια περσόνα με ήρεμη δύναμη που μάλλον την συμπαθείς παρά την εχθρεύεσαι.
”Δεν προσκυνάς ούτε το χάρο καπετάν Μιχάλη. Χαρά σ’ αυτόν που έχει τέτοιον εχθρό.”
Έκπληξη της παράστασης ο Ορέστης Τρίκας στο ρόλο του καπετάν Πολυξίγκη, έδωσε μια πολύ δυνατή ερμηνεία που μας εντυπωσίασε και μας συγκίνησε.
Σε μια παράσταση την πρώτη εντύπωση την δίνουν τα σκηνικά. Χοντρά σκοινιά κρέμονται ολόγυρα και ο Νίκος Κασαπάκης για ακόμα μια φορά [έχω θαυμάσει κι άλλες δουλειές του], στάθηκε στο ύψος του Καζαντζάκειου ύφους. Τα σκηνικά είναι η είσοδος για να ”μπεις” σε μια παράσταση και μπορώ να πω ότι ο Νίκος Κασαπάκης είναι μαιτρ του είδους.
Η εμπνευσμένη σκηνοθεσία του Μανώλη Ιωνά δημιούργησε μια παράσταση επική από αυτές που δεν τις ξεχνάς. Με στόχο, πάθος και μεράκι σμίλεψε ένα έργο που δεν είναι εύκολο κι αυτό που περισσότερο με συγκίνησε είναι ο σεβασμός με τον οποίο προσέγγισε αυτό το ιδιαίτερο κόσμημα της λογοτεχνίας μας. Η συγκεκριμένη επιλογή του σκηνοθέτη για το συγκεκριμένο έργο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που η μάχη του φωτός με το σκότος έχει πάρει ασύλληπτες διαστάσεις, είναι ότι πιο επίκαιρο κι επείγον.Είναι η φωνή του παγκόσμιου Έλληνα Νίκου Καζαντζάκη που έρχεται να μας θυμίσει τι σημαίνει ελληνική ψυχή και να μας ωθήσει να αναρωτηθούμε γιατί ανά τος αιώνες μας την έχουν πέσει από παντού οι πάντες. Η Ελλάδα δεν έχει ελευθερωθεί ποτέ κι ας γιορτάζουμε κάθε χρόνο την απελευθέρωση .Όμως ψυχανεμίζομαι πως κοντοζυγώνει.
Και το σύνθημα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ είναι η προγονική μνήμη της ελληνικής ψυχής κι ο γενετικός της κώδικας.
Γι αυτό κλείνοντας, θα βάλω κι εγώ τη δική μου επικεφαλίδα.
Την παράσταση ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Νίκος Καζαντζάκης

Διασκευή: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Μανώλης Ιωνάς

Σκηνοθεσία: Μανώλης Ιωνάς

Σκηνογραφία/Ενδυματολογία: Νίκος Κασαπάκης

Χορογραφία: Ρούλα Κουτρουμπέλη

Σύνθεση μουσικής: Νένα Βενετσάνου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Έλενα Αγγελοπούλου

Σχεδιασμός φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης

Κατασκευή κουστουμιών: Δάφνη Τσακώτα

Παίζουν (αλφαβητικά): Θανάσης Κουρλάμπας, Δημήτρης Κανέλλος, Περικλής Λιανός, Κωσταντίνος Μουταφτσής, Ειρήνη Παπαδημάτου, Ορέστης Τρίκας, Ελένη Φίλιππα

Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων

Παρασκευή και Σάββατο 21:00

Τετάρτη και Κυριακή 19:30

Διάρκεια: 90’ (χωρίς διάλειμμα)

Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα (μετρό στάση: Κεραμικός)

Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 15 €, μειωμένο (μαθητές, φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ): 12 €

Προπώληση εισιτηρίων

– Ταμείο του θεάτρου Αλκμήνη

– Ηλεκτρονικά: www.ticketservices.gr

 

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ
Αλκμήνης 8-12, Αθήνα 118 54
τηλ. 2103428650 – info@theatro.gr

στάση μετρό: Κεραμεικός
(χάρτης)

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από 6 Μαΐου 2022
Παρασκευή και Σάββατο 21:00
Τετάρτη και Κυριακή 19:30

ΔΙΑΡΚΕΙΑ
90′ (χωρίς διάλειμμα)
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
15€ γενική είσοδος
12€ μειωμένα

(*) τα μειωμένα εισιτήρια αφορούν φοιτητές, μαθητές, ανέργους, ΑμεΑ. Απαραίτητη η επίδειξη του σχετικού δικαιολογητικού κατά την είσοδο στο θέατρο.

Αθηνόραμα Club
Προσφορά 1+1 (δύο εισιτήρια 15€)

Ομαδικά εισιτήρια
Τιμή 8€ – για ομάδες άνω των 10 ατόμων – τηλεφωνική αγορά στο 2107234567

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKETSERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 210 7234567
Online: www.ticketservices.gr

About the Author

Σχετικά άρθρα